07

Pianistin kämmen löi

​Tunteellinen matemaatikko. Pianisti Vijay Iyer sai kaavat elämään. Kuva: Kari Mankonen​
​Tunteellinen matemaatikko. Pianisti Vijay Iyer sai kaavat elämään. Kuva: Kari Mankonen​

Lokki-lavan taustalakanassa hulmusi Satakunnan, Porin ja Pori Jazzin karhu trumpetti kämmenessään. Lakanan alapuolella pianisti Vijay Iyerin kämmenet löivät sointuja ja harmonioita, joille ei löydy musiikkikirjoista nimiä: ”Luonnon voitti loitsuvoimin, synnyt syvät ties.”

Jos jazzlehti Down Beatin tuoretta kriitikkoäänestystä on uskominen, newyorkilainen Iyer on vuonna 2015 maailman paras jazzartisti ja hänen trionsa maailman paras jazzyhtye.

Määreet ovat mitä suurimmassa määrin venyviä, mutta Porinkin konsertti osoitti pianistin olevan erinomaisen omintakeinen näkijä ja tekijä. Hän on omaa luokkaansa.

Iyer käsitteli flyygeliä rakastuneen matemaatikon logiikalla. Esimerkiksi elektronisen musiikin ekspertille Robert Hoodille omistettu Hood perustui kaavoihin ja toistoon, mantramaisiin transsiinkutsuihin, joita basisti Stephan Crump ja rumpali Marcus Gilmore suitsuttivat kuin pyhää huonetta pääsiäisenä.

Silti kolmikko lähestyi musiikkiaan tunne edellä. Inhimillinen ulottuvuus kuului Thelonious Monkin ja Keith Jarrettin suuntaan avautuneina kubistisina ja impressionistisina näkyinä ja näkyminä.

”Can you feel us?” pianisti kysyi yleisöltä parin ensimmäisen kappaleen jälkeen.

Musiikki todellakin tuntui. Vijay Iyer on paljon enemmän kuin pianisti ja hänen trionsa paljon enemmän kuin pianotrio.

​